Oövertänkt om fotboll i VLT:s ledare

Gustav Juntti har skrivit oövertänkt i VLT förut. Men nu är väl ändå måttet rågat. Dagen efter VSK:s avancemang skriver han i en ledare att ”det kommer kosta pengar” med ett intåg i fotbollens finrum och att VSK inte bör räkna med något stöd från Stadshuset. Juntti skriver, utan att ens blinka:

”Inte en skattekrona bör gå till klubben, hur viktig den än är för staden och länet.”

Vad menar han?

Miljoner av skattemedel går ju redan idag till stadens idrottsklubbar för att subventionera hyrorna av olika arenor. Ska alla dessa subventioner dras in? Med omedelbar verkan? ”Inte en skattekrona.” Ska vi stänga arenorna på Rocklunda för bandy och ishockey? Ska vi stänga Hitachi Energy Arena?

VSK Bandy, VSK Fotboll, VIK Hockey och alla andra föreningar betalar hyra när de använder arenorna. Hyrorna tas in till stadens kassa, med litet olika upplägg. Staden betalar sedan i sin tur ett mångdubbelt större hyresbelopp till den privata arenaägaren, Rocklunda Fastigheter AB.

Kort sagt, skattebetalarna subventionerar idag och har alltid subventionerat lokalhyrorna för idrotten. Med miljoner. Utöver aktivitetstsöd och elitstöd. Det hade i princip inte varit någon skillnad om staden hade fortsatt att äga Rocklunda, och inte gett sig in på den i mitt tycke olyckliga affären med sale-lease back för ett antal år sedan.

Hitachi Energy Arena väntar på Allsvenskan.

Oavsett om staden driver arenorna i egen regi eller hyr dem av ett privat bolag så måste ju kostnaderna täckas.

Föreningarna kommer ALDRIG att klara det på egen hand.

En välviliig tolkning av Gustav Junttis krav att ”inte en skattekrona bör gå till klubben” kan vara att han avser ”ingen ytterligare subvention” från och med nu. Hit men inte längre.

Jag förstår inte det heller. Alla anläggningar utvecklas, de får tak, de förnyas, de attraherar flera utövare, inte minst ungdomar. Självklart, alldeles självklart, ska staden hjälpa till så gott det går att utveckla fotbollsarenan för Allsvenskan.

Man kan säga att det är fastighetsägarens sak att bygga ut, det är det också. Men vare sig det är Fredrik Svenssons arenabolag eller staden som gör det så kostar det i slutänden. Det förs i detta nu samtal mellan staden, arenabolaget och VSK fotboll hur det ska gå till.

Det vor oerhört snöpligt, för att inte säga oansvarigt, om staden bara skulle stänga dörren och säga ”inte en krona till”.

Fotbollsarenan byggdes en gång med öppna kortsidor med den uttalade målsättningen att ”det kan vi fixa till om och när det behövs”. Det behövs nu.

VSK är inte främmande för att för egna pengar hyra in en tillfällig ståplatsläktare, med plats för kanske 2 000 personer, på kortsidan mot Friskis och Svettis. Den kan tas i bruk lagom till allsvenska premiären.

Samtidigt startar arenabolaget, staden och VSK en mer långsiktig planering för en ”riktig” läktare, som i Örebro. En tillfälligt läktare kan bara användas en begränsad tid, med de regler som gäller inom den svenska elitfotbollen.

Den långsiktiga lösningen måste förstås betalas. Staden måste höja sina subventioner, men VSK tål också högre hyror med högre publikintäkter och, vem vet, Rocklunda Fastigheter AB kanske bidrar på sitt sätt för att skaffa sig goodwill.

Säkert finns fler sponsorer som lurar i bakgrunden, som Hitachi Energy, för att vara med på det allsvenska tåget, men jag tror inte de vill hoppa på om stadens stins viftar med röd flagga redan på perrongen.

Arenabolaget har sagt sig garantera att säkerhetskameror ska finnas på plats och att en ny entré, nya toaletter med mera ska finnas vid den nya läktaren. Hur mycket det kommer att synas på den subventionerade hyran är, som det heter, en förhandlingsfråga.

Så, Gustav Juntti och VLT, om staden skulle följa rådet om ”inte en skattekrona” till fotbollen så får vi ingen allsvensk fotboll.

Men, som tur är, blir det inte så. Alldeles för många goda krafter verkar för idrotten och för fotbollen.

Heja Sport!